Koszyk
KONTAKT (PON-PT 7.30-14.30): 660 220 333
Darmowa dostawa* od 160.00 

Dlaczego warto pić zakwas z buraków?

Zakwas z buraka, określany również jako zakwas buraczany oraz kiszony barszcz to produkt, który ma zbawienny wpływ dla zdrowia. Dlatego też w

poniższym artykule wyjaśnimy, jak działa oraz jak go spożywać.

Zakwas buraczany – prawdziwa bomba witaminowa

Nawet jedna szklanka zakwasu z buraków to źródło cennych dla jelit prebiotyków, łatwo przyswajalnego żelaza oraz wielu witamin. Produkt ten powstaje w wyniku fermentacji buraka czerwonego, która przebiega identycznie jak w przypadku ogórków kiszonych. Cały proces przebiega przy udziale kwasu octowego oraz gliceroli czy, które mają pozytywny wpływ na organizm.

Nic więc dziwnego, że jego spożycie poleca się przede wszystkim osobom zmagającym się z anemią. Obecne w zakwasie witaminy, w tym witamina B działa pozytywnie na układ krwionośny, pobudzając go do produkcji czerwonych krwinek1.

Jakie wartości odżywcze posiada zakwas z buraka?

Burak jest znanym warzywem, które obfituje w wiele minerałów i witamin. Co ciekawe, zawiera on porównywalne ilości witaminy C, co sama cytryna. Proces fermentacji sprawia, że pod względem wartości, warzywo te staje się jeszcze bardziej wartościowe. W jego trakcie wzrasta bowiem poziom zawartości  wielu minerałów. I tak oto, w 100 ml soku z buraka znajdziemy m.in. wapń (23 mg), magnez (32 mg), fosfor (53 mg), cynk (46 mg), mangan (43 mg) oraz potas (442 mg). Ponadto można w nim znaleźć witaminę C (6 mg), niewielkie ilości kwasu foliowego oraz witaminy A1.

Jednak najważniejszym ze składników, jaki zawiera sok z kiszonych buraków to betaina. Substancja ta nie tylko odpowiada za intensywnie rubinowy kolor zakwasu, ale jest wykorzystywana w medycynie, np. podczas leczenia przewlekłych chorób serca. Betaina to silny antyoksydant, który chroni organizm przed działaniem wolnych rodników2.

Zakwas z buraka i jego właściwości

Właściwości lecznicze zakwasu z buraków są znane od wieków. Podczas procesu fermentacji, w zakwasie powstają m.in. bakterie mlekowe, które wspomagają pracę układu trawiennego. W dodatku zawarte w nim żelazo i witaminy z grupy B stymulują produkcję czerwonych krwinek. To jednak jeszcze nie wszystko. Zakwas buraczany jest naturalnym środkiem wspierającym naszą odporność, a jego regularne spożywanie obniża ciśnienie tętnicze. Jest on również szczególnie polecany osobom, u których występuje ryzyko rozwoju przewlekłych chorób serca2.

Zawarte w nim azotany zwiększają przepływ krwi w mózgu i poprawiają jego pracę. Wpływają korzystnie także na działanie układu nerwowego, a dokładniej mówiąc – spowalniają rozwój demencji u seniorów. Z kolei ze względu na silne działanie przeciwutleniające, opóźniają one proces starzenia się komórek organizmu oraz minimalizują ryzyko zachorowań na raka. Zakwas buraczany ma też działanie antyseptyczne. Oznacza to więc, że picie tego napoju pomaga w walce z infekcjami2.

Jak spożywać zakwas z buraka?

Zakwas buraczany spożywa się doustnie – w ilości ok. 0,5 szklanki rano, choć w razie potrzeby dawkę tą można stopniowo zwiększać. Nie należy jednak spożywać go na czczo – zwłaszcza w przypadku zapalenia błony śluzowej żołądka, czy innych dolegliwości żołądkowych.

Bibliografia

  1. Dąbrowska  A. i in. 2021. Kiszenie i fermentacja z dr Ewą Dąbrowską – domowe sposoby. Wydawnictwo WAM.

  2. Walkowiak– Tomczak D. i A. Dąbrowska. 2003. Porównanie tradycyjnej metody przygotowania z metodą z użyciem kultury startowej. W: Żywność, V. 3(36). s. 50–62.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.