Koszyk
KONTAKT (PON-PT 7.30-14.30): 660 220 333
Darmowa dostawa* od 160.00 

Olej lniany i jego wpływ na cholesterol

Olej lniany i jego wpływ na cholesterol

Cholesterol to problem, z którym zmaga się nawet 61% Polaków. Niestety jednak tylko 15% z nich podejmuje się leczenia tego schorzenia – i to z różnymi skutkami. Często zawodzi dieta i aspekty związane ze zdrowym odżywianiem. A wystarczy jedynie włączyć do codziennej diety olej lniany, który obniża poziom niezdrowego cholesterolu. Poniżej zdradzamy, jak jego stosowanie wpływa na nasze zdrowie.

Zły cholesterol – skąd się bierze?

Zacznijmy od tego, że można wyróżnić “dobry” i “zły” cholesterol. Tan pierwszy jest potrzebny do syntezy kwasu żółciowego, witaminy D oraz hormonów. Co więcej, ok. 60-70% cholesterolu jest produkowane przez ludzki organizm, podczas gdy pozostałe 20-30% dostarcza się razem z jedzeniem. I to właśnie tu zaczyna się problem – sięgając po produkty pochodzenia zwierzęcego, w tym wędliny, nabiał, masło oraz smalec, przyczyniamy się do zwiększenia poziomu złego cholesterolu LDL. Ten z kolei odkłada się naczyniach krwionośnych, zwiększając prawdopodobieństwo chorób takich jak miażdżyca, choroba niedokrwienna serca, czy udar mózgu. Aby temu zapobiec, wystarczy sięgnąć po produkty bogate w jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak olej lniany1.

Co zawiera olej lniany?

Olej tłoczony na zimno z nasion lnu, czyli siemienia lnianego to prawdziwa skarbnica minerałów. Dzięki temu nie tylko zmieni on proporcje cholesterolu LDL i HDL w organizmie, ale i obniży ryzyko zgonu spowodowanego chorobami – i to nawet o 40%. Produkt ten zawiera bowiem tłuszcze (nienasycone kwasy tłuszczowe omega–3 i omega–6), które stanowią aż 45% jego masy. Ponadto znajdują się w nim także witaminy (A, C, E, K i z grupy B), białka (aminokwasy), enzymy oraz minerały taki jak: miedź, cynk, magnez, fosfor, wapń itd. W dodatku olej lniany stanowi jedno z najbogatszych źródeł kwasu alfa–linolenowego (ALA) na świecie. to własne ta substancja ma zbawienny wpływ w walce ze złym cholesterolem1,2.

Olej lniany na cholesterol

To właśnie kwas ALA, który należy do grona nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) i niezbędny jest do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Kwa ten ma bowiem wpływ na:

  • Poprawę profilu lipidowego krwi;

  • Wspomaganie działania insuliny;

  • Złagodzenie stresu oksydacyjnego;

  • Zapobieganie utlenianiu się lipidów;

  • Zmniejszenie ryzyka występowania zakrzepów i stanów zapalnych;

  • Redukcję ciśnienia rozkurczowego;

  • Obniżenie poziomu cholesterolu LDL oraz podwyższenie poziomu zdrowego cholesterolu HDL2,3.

Co więcej, potwierdzają to również badania polskiego zespołu badawczego, które opublikowano w Kardiologia Polskiej. Dowodzą one również, że na pierwsze efekty stosowania oleju lnianego – obniżenie poziomu niezdrowego cholesterolu LDL nastąpi już po 4. tygodniach od rozpoczęcia kuracji. Warto również wspomnieć, że u 30% badanych, których poddano suplementacji olejem lnianym, odnotowano zmniejszenie ryzyka występowania chorób sercowo-naczyniowych3.

Jak spożywać olej lniany na cholesterol?

Suplementacja olejem lnianym opiera się na codziennym spożywaniu od 15 do 30 ml oleju (1 lub 2 łyżeczki) – najlepiej każdego dnia na czczo, lub po zjedzonym posiłku. Warto również pamiętać o tym, że przekroczenie dopuszczanej dawki oleju lnianego może przynieść działania niepożądane, np. rozwolnienie, lub zwiększać ryzyko wystąpienia powikłań krwotocznych. Przed spożyciem nie należy go podgrzewać – spowoduje to bowiem utratę wszelkich zawartych w nim cennych substancji odżywczych. Olej lniany można dodawać również do potraw serwowanych na zimno, np. sałatek.

  1. Guseva D.A. 2010. Natural source of omega-3–linseed-oil: its particular qualities and metabolic changes in the organism. W: Vopr Pitan. 79(1). s. 13–22.

  2. Batkowska, J. Drabik, K., Brodacki, A., Czech A. i A. Adamczuk. 2021. Fatty acids profile, cholesterol level and quality of table eggs from hens fed with the addition of linseed and soybean oil. W: Food Chem.

  3. Skoczyńska, A. H. Gluza, E., Wojakowska, A., Turczyńska, B. i M. Skoczyńska. 2018. Linseed oil increases HDL3 cholesterol and decreases blood pressure in patients diagnosed with mild hypercholesterolaemia. W: Kardiologia Polska. 76 (8). s. 1242–1250.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.