odporność

Jak podnieść odporność bez leków?

Układ immunologiczny pełni istotną funkcję w organizmie człowieka. Odpowiada za ochronę przed wszelkimi chorobami i infekcjami. Gdy tylko mamy styczność z wirusami, bakteriami lub grzybami, wydzielane są limfocyty – krwinki białe. Jeśli układ odpornościowy jest osłabiony, wydzielanie limfocytów spada i wówczas chorujemy. Najczęściej objawia się to przeziębieniem oraz ogólnym brakiem energii. O odporność należy dbać przez cały rok, ale szczególnie narażeni na jej osłabienie jesteśmy jesienią i zimą, gdy temperatura spada.

Jak wzmacniać odporność?

Sposobów na poprawę zdrowia jest wiele, ale jednym z głównych jest odpowiednia dieta. Warto postawić na produkty bogate w witaminy A, C i E. Znajdziemy je m.in. w truskawkach, cytrusach, porzeczkach, pomidorach i czerwonej papryce. Te warzywa i owoce oprócz cennych witamin, zawierają także antyoksydanty, odpowiedzialne za eliminowanie wolnych rodników. Należy regularnie spożywać kiszonki, które są źródłem bakterii probiotycznych i wspomagają pracę jelit. W walce z przeziębieniem sprawdzą się również popularne produkty, takie jak miód, imbir, czy czosnek.

Dla prawidłowego funkcjonowania odporności bezcenny jest wypoczynek. Dorosły człowiek powinien spać przynajmniej osiem godzin. W tym czasie powinna panować cisza i ciemność – tylko w takich warunkach szyszynka może harmonijnie wydzielać melatoninę, czyli hormon snu. Niestety wiele osób ignoruje sen, ogranicza go do minimum lub zarywa noce. Taki styl życia nie jest zdrowy i może powodować zmęczenie w ciągu dnia.

Zadbać należy też o aktywność fizyczną. Brak ruchu nie tylko osłabia odporność, ale również kości, stawy i mięśnie. Regularny wysiłek fizyczny, nawet niewielki, jak spacer, efektywnie wpływa na poprawę odporności. Sport należy traktować w kategorii rozrywki. Dobrze jest odkrywać nowe dyscypliny i często je zmieniać. W jednym tygodniu można np. biegać, by w następnym przesiąść się na rower.

Oleje wspomagające odporność

Bezcenne dla odporności są również naturalne oleje. We wzmocnieniu układu immunologicznego dobrze sprawdzi się olej lniany, który zawiera mnóstwo nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6. Chronią one organizm przed wieloma groźnymi chorobami. Oprócz tego znajdziemy w nim witaminy rozpuszczalne w wodzie oraz silny przeciwutleniacz, tzw. lignanę. Należy go spożywać na zimno i jest świetnym dodatkiem do sałatek czy surówek.

W okresie jesienno-zimowym warto sięgnąć również po olej z czarnuszki. Jest on skutecznym wsparciem i sposobem na budowanie wysokiej odporności i można stosować go profilaktycznie. Oprócz tego pomaga on na alergie, jest skuteczny w walce z chorobami skóry, a także zwalcza kaszel i katar – jedne z głównych objawów przeziębienia. Co ważniejsze, może on być stosowany od najmłodszych lat.

Istnieje cała gama naturalnych olejów i każdy z nich wpływa na inne funkcje organizmu. Warto urozmaicić swoje potrawy jednym z nich, bo oprócz właściwości zdrowotnych posiadają one również walory smakowe.

Dbanie o odporność to ważna czynność, od której zależy stan naszego zdrowia, samopoczucie, a także posiadana energia. Na szczęście pełnym zdrowiem możemy cieszyć się w prosty sposób i niewielkim kosztem. Przestrzeganie prawidłowej diety, wysypianie się, regularna aktywność fizyczna są kluczowe dla zachowania pełnej witalności na co dzień.

Informacje dotyczące właściwości oraz działania oferowanych produktów zostały przygotowane na podstawie materiałów ogólnodostępnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *