Bakalie – bogate źródło wartościowych składników

Bakalie z reguły pojawią się jako dodatek do jogurtów, płatków owsianych czy jako element niektórych potraw. Rzadko są traktowane np. jako osobna przekąska, dlatego też nieczęsto po nie sięgamy. Są produktem bardzo zdrowym i sycącym, który jest świetnym zamiennikiem dla szkodliwych słonych czy słodkich smakołyków. Jakie prozdrowotne właściwości kryją w swoim składzie bakalie i dlaczego powinniśmy sięgać po nie przez cały rok?

Bakalie — właściwości

Próżno szukać innego tak smacznego źródła minerałów, błonnika i mikroelementów jak bakalie. W swoim składzie zawierają potas, magnez, wapń, cynk, witaminy z grupy B, a także rozpuszczalne w tłuszczach A, D, E i K, dlatego też pozytywnie wpływają na wygląd naszej skóry, włosów i paznokci. Dodatkowym ich atutem są duże ilości zawartego w nich błonnika odpowiadającego za wspomaganie pracy układu trawiennego i wzmaganie uczucia sytości, co jest istotne dla osób z nadwagą lub będących na diecie.

Ze względu na swoje właściwości ich regularne spożywanie zaleca się osobom cierpiącym na niedobory wartościowych składników, będących w stanach skrajnego wyczerpania i stresu, a także kobietom w okresie menopauzy. Co istotne są to produkty wysoko kaloryczne, które należy jeść w ograniczonych ilościach (dzienna zalecana porcja to ok. 30 g nasion lub/i orzechów, 50 g owoców suszonych), a zupełnie wykluczyć z diety, jeśli wystąpią reakcje alergiczne lub podrażnienia układu trawiennego wynikające z przewlekłych chorób żołądka i jelit. Do tej grupy produktów zaliczamy pestki, nasiona, orzechy i susz owoców miąższowych. To, które wybierzemy zależy od naszych subiektywnych preferencji. Musimy jednak o jednej bardzo ważnej zasadzie dotyczącej spożywania bakalii — należy je starannie przeżuwać i połykać, tak aby nie odczuwać niepożądanych objawów ze strony układu pokarmowego.

Figi

Zawierają duże ilości błonnika, który regulując pracę jelit pomaga w stanach bólowych brzucha, zaparciach. Dzięki swoim właściwościom odtruwającym i odkwaszającym działają kojąco w chorobach wrzodowych żołądka. Są bogatym źródłem magnezu, wapnia, jodu, potasu i fosforu, substancje te są szczególnie zalecane kobietom w okresie menopauzy.

Morele

Są źródłem witamin A i PP, wpływających na skórę, wzrok i poziom cholesterolu we krwi. Ponadto zawierają znaczące ilości potasu odpowiedzialnego za prawidłową pracę serca, układu krążenia i ciśnienie tętnicze. Ich regularne spożywanie zaleca się m.in. osobom aktywnym i sportowcom ze względu na właściwości odkwaszające organizm. Hamują odczucie apetytu i regulują ilość wody w tkankach, dlatego są świetną przekąską dla osób na diecie.

Daktyle

Bogate w błonnik, witaminę PP, magnez i salicylany działają przeciwzakrzepowo, przeciwzapalnie. Zalecane także kobietom w ciąży i chorym na anemię z powodu dużej ilości zawartych w nich folianów.

Orzechy

Zawierają znaczne ilości kwasu foliowego, kwasy omega – 3 i omega – 6, witaminy z grupy B, a także PP, E i C, magnez, potas, cynk, żelazo i wartościowe białka. Wspomagają pracę mózgu i ułatwiają procesy myślowe. Są zalecane jako przekąska w okresach wzmożonej pracy umysłowej, osobom starszym i kobietom w ciąży.

https://niwki.pl/kategoria-produktu/bakalie-i-orzechy/

Migdały

Są źródłem folianów, witamin z grupy B, PP, E, a także dobrych kwasów tłuszczowych. Działają pozytywnie na pracę układu krążenia, a także poprawiają koncentrację i ogólną pracę mózgu. Mają także właściwości antynowotworowe. Szczególnie zalecane m.in. dla osób w stanach przewlekłego stresu i przemęczenia.

Bakalie mogą być elementem potraw, ale także świetnie sprawdzą się jako zdrowe przekąski. Warto je regularnie spożywać ze względu na ich właściwości, a w niektórych okresach naszego życia i zdrowia są wręcz wskazane.

Informacje dotyczące właściwości oraz działania oferowanych produktów zostały przygotowane na podstawie materiałów ogólnodostępnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *